Sverige
En strande med många människor. Många är i vattnet och badar. Några går på bryggan.

Drunkningarna fortsätter

På onsdagens eftermiddag
fick räddningstjänsten i Uppsala
ett larm om en drunkning.
En kvinna som var
ungefär 70 år behövde hjälp.
Men hon kunde inte bli räddad.
Hon dog i drunkningen.

Det har varit ovanligt många
olyckor med drunkningar
i Sverige i sommar.
Det säger organisationen
Svenska Livräddningssällskapet.

Fram till mitten av juli
hade det varit en olycka om dagen.

Olyckorna fortsätter.
De senaste tio dagarna
har det varit minst
elva nya olyckor med drunkning.
Tio män och ett barn har dött.

Många som drunknar är gamla personer.
De kanske tror att de
kan simma bättre än vad de kan.
Svenska Livräddningssällskapet
säger att alla som är i vatten
ska testa att de kan simma.
Det är viktigt att testa varje sommar.

Du ska inte heller bada ensam.
Du som inte kan simma
ska bada tillsammans
med någon som kan simma.
Den som åker båt ska ha flytväst.

Larma direkt på 112
om du ser att någon
håller på att drunkna.

8 SIDOR/TT

Hon vill att fler lär sig att simma

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. Sofia says:

    En olycka om dagen är mycket. Samtidigt många svenskar åker på semester utomlands och där drunknar de inte så ofta. Kan vi se simkunnighet som klassfråga? Är simhallar kanske för dyra i Sverige, jämfört med tillgång till året om badandet i andra länder?

  2. MILENA LUISA says:

    Alltså många dricker öl och går att simma…man får inte går till djup vatten…det är få människor som klarar simma på djup vatten…

  3. MILENA LUISA says:

    Förut gjorde vi så att min man stod i djup vatten-jag simmade till honom och tillbaka…barn måste ha sällskap…uf…

  4. Sofia says:

    Sen är det så med äldre att de ofta går ner i vikt. Min mamma har inte simmat på många år och nu tyckte hon det var jobbigt, då hon var 40 kg lättare. Archimedes lag . Hon sa det själv.

  5. Regn says:

    Är man osäker på om man kan simma och kanske flyta så ska man definitivt inte gå längre ut än att man bottnar. Det är viktigt att barn lär sig att simma. Minst 20 gånger på lågstadiet bör eleverna ha simning på idrotten och kanske 10-15 gånger på mellanstadiet. Simma bör alla lära sig så att man inte drunknar i en sjö eller i havet.

  1. Kommentera