Sverige
En fästing.

Ovanligt många sjuka i TBE

Det är ovanligt många
fästingar i Sverige i år.
Nu har också ovanligt många
fått sjukdomen TBE av fästingar.

146 personer i Sverige
har smittats av TBE
hittills i år.
Det är fler än någonsin tidigare
under samma period.

Det kan finnas smitta av sjukdomar
i fästingarnas saliv.
Människor kan bli smittade
när fästingen biter.
De mest kända
 sjukdomarna
som fästingar sprider
är borrelia och TBE.

TBE är en sjukdom i hjärnan.
Den kan vara farlig.
Det finns vaccin mot TBE.

Experterna säger att
ändringarna i klimatet
gör att det finns fler fästingar.

– Men vi vet inte varför
en del områden har TBE
medan andra områden inte har det.

Det säger Åke Lundkvist till SVT.
Han är professor vid Uppsala universitet.

Om du blir biten av en fästing
ska du skriva upp var
och när det hände.
Det vill vården veta
om du måste söka hjälp.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

4 kommentarer

  1. Sofia says:

    Jag tycker inte om insekter. Mest hatar jag myggor. De förstör goda minnen. Man kommer ihåg bara “det var så myggigt där” från alla utflykter…

  2. anna says:

    fästingarna gillar min kille,varje år får jag ta bort några stycken från hans kropp. tur att man vet hur man ska dra ut dessa äckliga krypp.

  3. MILENA LUISA says:

    Jag hade fästning och min son tog den bort…han räddade min liv faktisk…

  1. Kommentera