Sverige
Massor av frukt i en mataffär.

Priser på mat minskade

I april blev det mycket dyrare
att köpa ett paket kaffe.
I vissa affärer kostade
det 20 kronor mer.

Men i juni blev maten billigare.
Priset minskade mer
än det gjort på två år.

Kaffe, frukt och bär
är några saker
som har blivit lite billigare.

Det visar en undersökning
som företaget Matpriskollen har gjort.

– Det har blivit lite billigare
att gå till mataffären.
Det är en bra nyhet.

Det säger Ulf Mazur till SVT.
Han har startat Matpriskollen.

I våras protesterade många människor
mot dyra priser.

– Alla mataffärer vill tjäna
så mycket pengar som möjligt.
Men när kunderna
börjar kolla in andra affärer
måste de göra något åt priserna,
säger Ulf Mazur till SVT.

8 SIDOR

Märker du att maten har blivit billigare?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

16 kommentarer

  1. Sofia says:

    Kaffe blev inte 20 kronor billigare här. Förmodligen ägare bara krattar in större vinster när veckans skörd av kaffebönor blev bättre.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Sofia!
      Nej det stämmer att ett paket kaffe
      inte kostar 20 kronor mindre nu.
      Däremot ökade en del affärer priset
      på ett paket kaffe med 20 kronor i våras.
      /Hälsningar 8 Sidor

  2. mia says:

    den maten jag köper och äter är lika dyr .jag är pescetarian.

  3. Hallåa says:

    Inte har jag märkt att priserna på mat gått ner😡😤🤔väldigt missvisande!!!

  4. Luisa-en exotisk svensk says:

    Titta här i Bunkeflostrand på priserna! Allt är dyrt! Jag har kanske 8 kronor hemma!!!

  5. Anna says:

    Det är konstigt, men jag har inte lagt märke till att priserna är lägre. Tvärtom verkar det som om produkterna fortfarande blir dyrare. Idag kan man köpa väldigt lite för 200 kr. Även mjölkfria produkter, som mjölk eller grädde, är väldigt dyra.

  6. Zol says:

    Nej, det blev inte. De säger bara för att lura folk på muntligt.

  7. Mikael Tilly says:

    Jag handlar inte på dyra Coop eller ICA handlar på Lidl och Willys 1 kg köttbullar räcker länge,jag gör matlådor använder frysen och kylen,dricker kaffe har bunkrat så jag har 24 paket.

  8. Milena says:

    Alltså driver de med folk? Var är maten billig-jag kan går där…här i Bunkeflostrand är priserna jättehöga och min man som handlar i stan har knappt råd med nånting…😮

  9. MILENA says:

    Alltså den billigaste kaffe BASIC kostade 20 sek och nu kostar 61,90 sek…så verkligen jag vet inte vad är billigt???😷💜

  10. MILENA says:

    Min man säger också att de driver med folk…inget är billigare…inget…😮

  1. Kommentera