Sverige
Stad.

Stockholm har renaste luften

Experter har mätt
hur mycket smuts
det finns i luften
i Europas huvudstäder.
Det handlar om smuts
från avgaser och annat.

Sveriges huvudstad Stockholm
har den renaste luften
av alla huvudstäder i Europa.
Det visar mätningen.

– Stockholm har aldrig
haft bättre luft än nu.
Det är mycket roligt.

Det säger Kristina Eneroth.
Hon är en av cheferna
för miljön i Stockholm.

Det är Europeiska miljöbyrån, EEA,
som har mätt luften
i Europas huvudstäder.

Kristina Eneroth säger att
hårdare regler har gjort
att Stockholm har bra luft.
Det är hårdare regler
för utsläpp av gaser,
fler bilar som körs på el
och färre bilar som kör
med däck med dubbar.

EEA har mätt luften
i många fler städer i Europa.

Staden Uleåborg i Finland
har renast luft av alla städer.
Stockholm är den tionde
renaste staden i Europa.

Flera svenska städer är
bland de tio bästa
när det gäller ren luft.
Det är Umeå, Uppsala,
Örebro och Västerås.

Några städer i Europa
som har dålig luft
är Aten i Grekland,
Milano i Italien,
Bukarest i Rumänien
och Warszawa i Polen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. Sofia says:

    Och de mäter i Juli, då de flesta stockholmare är på semester i Athen!😂

  2. Bebi Peggy says:

    Med tanke på hur stort Stockholm är borde luften egentligen vara rätt så smutsig.

  3. Erik B says:

    Samtidigt som (mp) i staden skickar pressreleaser kring hur dåligt luften är i syfte att försöka få argument för miljöklass 3-zonen i city. Mer patetiska mullar får man leta efter!

  4. Hallåa says:

    Denna nyhet tror jag inte ett dugg på🤔med tanke på mängden folk i Stockholm 😤 däremot är det bra reklam 🫤

  5. Larry says:

    Bestäm er nu Stockholm renaste luften av huvudstäder Stockholm på 10 plats
    Stockholm på 11 plats.Stockholm är inte renaste i Sverige, men det går ju att skriva som om man skall tro det.

  6. Mats Johansson says:

    Hoppas Jonas Sjöstedt läser detta och funderar lite kring sin beskyllning om att den svenske miljöministern är skyldig för hettan kring Mrdelhavet.

  7. Hälsningar från Warsawa says:

    Typiskt svensk vänsterpropaganda. Rent luft… fullt av narkomaner i små gränder, beväpnade invandrare, men vilken ren luft!!!!

  1. Kommentera