Sverige
En person håller i ett apotek tittar på tabletter mot värk och feber.

Dyrare i butiker

Apoteken i Sverige har ofta
butiker du kan gå till
och sajter på internet
du kan handla på.

Men det kan bli dyrt för den
som inte kan eller vill handla
på internet.

Mediciner i butikerna
är ofta mycket dyrare.
Det visar en undersökningen
av tidningen Dagens Nyheter.

Du får betala
nästan 40 procent mer
för medicin i butikerna.

Dyrast är tabletter
mot värk och feber.
De kostar nästan dubbelt
så mycket, jämfört med
apotekens sajter.

8 SIDOR/TT

Var köper du mediciner?
Vad tycker du om att det är
stor skillnad på priset i butik
jämfört med internet?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag köper mina mediciner i butik. Många av mina mediciner är dessutom av den sort som måste hämtas ut med ett recept. Däremot gillar jag inte att mediciner blivit dyrare. Tycker att det är krångligt att köpa mediciner på annat sätt. Det kan dröja upp emot en vecka innan medicinen finns i brevlådan. I butiken får jag den direkt i handen.

  2. Sofia says:

    Är det inte så med allt? Kläder, kosmetik, garn – allt är billigare via internet även om det reser från Kina. Butiker måste betala hyror och de är höga. T om en stånd på en marknad kan kosta tusen kronor så det lönar sig inte att sälja lingon om du tjänar 500 för det.

  3. MILENA LUISA says:

    Min man köper mina mediciner-men när han visar kvitto så jag är nästan medvetslös!!!😮

  4. En kvinna says:

    Jag handlar på internet. Det är bra mer än att handla på apoteket eftersom det kostar så mycket pengar.

  5. Razan says:

    Jag tror att det kan vara bra och köpa från apotek för att det kan bli bligar 😉😁🌺

  6. Chi says:

    Jag har försökt att handla på internet färre gånger. Men jag har inte fått mitt paket. Sedan jag och min fru alltid köper mediciner på butiken

  7. Simon says:

    Jag köper Alvedon och det är dyrt och man hämtar ut Allergitabletter

  8. Luisa-en exotisk svensk says:

    Folk behöver rabatt-medicinerna är dyra-regering måste betala för 50 % enligt mig!!!

  9. Anonym says:

    Som en farmaceut tycker jag att detta är en jätte viktig information. Vi fick massor av klagomål och tycker att vi borde skriva på vår hemsida om detta.

  1. Kommentera