Sverige

Bildgalleri

  1. Det går sämre för flickor i skolan. Foto: Viktoria Bank/TT
  2. Lars Thornberg är chef på Skolverket. Foto: Skolverket

Flickor sämre i skolan

Det går sämre för
flickor i skolan.
Det visar en ny undersökning.

Det gäller elever
från mellanstadiet
till gymnasiet.

Flickor har fortfarande
bättre resultat
än pojkar i skolan.
Men skillnaden minskar.

– Det är väldigt oroande.
Om det fortsätter
att gå sämre för flickor
måste vi stoppa det.

Det säger Lars Thornberg
som är chef
på myndigheten Skolverket.
Skolverket har gjort undersökningen.

Problemet gäller mest
flickor med svenska föräldrar.

Att det går sämre för flickor
kan bero på flera saker.

  • Flickor känner mer
    stress och press än pojkar.
  • Flickor mår sämre och har
    mer problem med sömn
    och huvudvärk än pojkar.

Det skriver Skolverket.

Flickor använder också
sociala medier,
som Tiktok och Snapchat,
mycket mer än pojkar.

– Det kan förklara hur
de mår och arbetar i skolan.

Det säger Lars Thornberg.

Framför allt går det
sämre för flickor i matematik.
I klass nio är pojkarna
nu bättre än flickorna i matte.

Det visar undersökningen
från Skolverket.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. LOLZ says:

    Skolan kan dra åt helvetet jag kommer ändå inte jobba något viktigt, jag tycker att skolan tar ifrån mitt fantasi💔

  2. anonym says:

    asså i vår klass är tjejerna de enda med bra betyg, killarna har inte alls lika bra

  3. Sofia says:

    Det finns vetenskapliga studier som säger att hela mänskligheten uppnått IQ kulmen och generellt ska IQ miska. Man kan inte bli oändligt bara klokare och klokare, det finns bortre gräns.

  4. MILENA LUISA says:

    Sofia-de är duktiga-det är någon annat bakom det…kanske de fick inte tillräckligt utbildning-kanske de tycker att det lönar sig inte att göra något…uf…

  1. Kommentera