Sverige
En stor grå fabrik med många hu.

Företag köper Northvolt

Företaget Northvolt
får en ny ägare.
Det blev klart i torsdags.

Ny ägare är företaget
Lyten från USA.
De tar bland annat över
Northvolts fabriker
i Skellefteå och Västerås.

– Det är en vinst
för Sverige och för de
som jobbade på Northvolt.

Det säger Sveriges minister
för företag Ebba Busch.

Northvolt gjorde
batterier till elbilar.
Men det gick dåligt.
Tidigare i år fick
företaget slut på pengar.
Det gick i konkurs.
Flera tusen människor
förlorade sina jobb.

Sedan dess har experter
letat efter någon
som kan ta över Northvolt.

Företaget Lyten jobbar
också med batterier.
De vill starta Northvolts
fabriker igen.
Många i Skellefteå och Västerås
kan få tillbaka sina jobb.

– Detta är en mycket
viktig affär för oss.

Det säger Dan Cook
som är chef för Lyten.

Det är inte klart
hur mycket Lyten betalar
för Northvolt.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

9 kommentarer

  1. anonym says:

    Vilken det arbetsynt vinkel valt för det flera viktiga världföretaget ,antagligen leder det till histiga ändraningar vid bäst tillstånd och har väldigt vinner . Ty konduktaktivit . I väntat nya allting vi är oss.

  2. Regn says:

    Lyten verkar ha som mål att specialtillverka litiumjon batterier med 4 gånger högre energitäthet än ett vanligt litiumjon batteri. Detta uppnås med en sorts svavelkemi. Det är specialtillverkning med högre kvalitet som man verkar ha som mål. En industrifabrik med specialtillverkning,där det borde finnas en efterfrågan, borde kunna lyckas.

  3. Sverige först! says:

    Amerikansk lobbyist måste jobba hårt för detta. Ebba har nyligen kommenterat och visat hennes stöd för israel igen precis. Vin vin affär för både sidor

  4. Anonymous says:

    Om USA köpte företaget skulle det bli svårt för människorna i Mellanöstern att göra affärer, de skulle behöva bättre utbildning.

  1. Kommentera