Sverige
Bild på ett stort hus.

Kvinna födde barn på parkering

Lycksele är en liten stad
i området Västerbotten
i norra Sverige.

När det är lov i jul
och sommar har de
problem att hitta barnmorskor
som kan jobba där.

I sommar var förlossningen
i Lycksele stängd.
De som skulle föda barn i Lycksele.
fick åka till Umeå i stället.
Det är nästan 13 mil dit.

En kvinna som skulle
föda barn i Lycksele
kom inte fram till Umeå
tillräckligt snabbt.

Hon fick föda sitt barn
på en parkering
på vägen mellan
Lycksele och Umeå.

Maria Kristofferson är
politiker för partiet
Centern i Västerbotten.
Hon är arg för att kvinnan
var tvungen att
föda barn på en parkering.

– Vågar människor skaffa
barn när det är så här?
Det drabbar inte bara
föräldrarna som var med
om det här utan också
alla andra som tänker
på att skaffa barn.
Vad får de för tankar?

Det säger
Maria Kristoffersson till
tidningen Folkbladet.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Lise says:

    nej men usch starckars kvinna ,hon måste ha känt mycket rädsla. och grattis till bebisen 🤗🤗🤗💖💖💖

  2. Milenka says:

    Det är olyckligt faktisk…var det första barn???Är de friska???🥰🧡

  3. Bubbi says:

    Det måste va jobit att jöra så hopas kvinnan mår bra och barnet me gratis🙂🥰

  4. Sofia says:

    Glad att det gick naturligt, hur skulle det gå om det hade behövts akut kejsarsnitt? Kan man göra det på parkeringsplatser och får partner/taxi förare utbildning i det?

  5. God man says:

    Det är viktigt att Sverige kan ändra Vårdsystem Starka Kvinna och barnet.

  6. Nadine says:

    I 2015 föddes jag min dotter i bilen så det var jätte roligt 😃😃😃

  7. Mikael Hedlund says:

    Jag har läst.om en kvinna som föddes sitt barn i bilen på en parkering. Jag blev illa berörd när jag hörde att bb var stängt .
    Tur att inget hade hänt dom båda.

  8. Carina says:

    Det politiken är fel ibland om utvisningen av utbildade personer eftersom när det en barnmorska skickas till sitt land.Istället de kunde ge tillstånd att stanna kvar i Sverige men en viss villkor till exempel jobbar i norra Sverige i en små stad så en kvinna tvingas inte att födda barn i parkering.

  9. X says:

    Min kompis bor nära sjukhuset men två gånger fick hon barn på bilen på väg till sjukhuset.

  10. MM says:

    Sveriges sjukvårdssystem är hemskt! De borde lära sig mer av Taiwan eller andra östasiatiska länder!

  11. 8 Sidor says:

    8 Sidor lämnar Mikael Hedlunds kommentar
    som kom i ett mejl.

    Jag läste om en kvinna
    som födde sitt barn
    på en parkering i Västerbotten
    för att förlossningen var stängt.
    Jag blev illa berörd
    när jag hörde detta.
    Det var tur att ingenting
    hände dom båda.

    mvh Mikael Hedlund

  12. Spännande says:

    Om det var patraullra granska till födvårdakliniken dit ,iområdet den kvinna skulle ha tagit anpassad tid för att ta hennes barn.

  13. Bah says:

    Jag tycker att det är väldigt ledsamt att kvinnan behövde inprovisera på det sättet.💔💔

  14. HEMLIG says:

    stackars henne! lite pinsamt att föda när vem som helst kan se? hoppas de gick bra! fick de hjälp sen?

  1. Kommentera