Sverige
En person med handskar och en ficklampa lyfter smycken ur en låda.

Många inbrott i hus

I månaden juli har det
varit inbrott i minst 45 hus.
Det har varit inbrott i hus
i södra Sverige,
i västra Sverige
och i östra Sverige.

Poliserna tror att gäng med tjuvar
gör inbrotten.
Tjuvarna har gjort
på ungefär samma sätt
vid alla inbrott.
De tar bort ett fönster.
Sen kan de gå in i huset.

Tjuvarna har mest tagit
smycken och pengar i husen.

Tjuvarna lämnar nästan
inga spår efter sig.
Poliserna säger att tjuvarna
verkar kunna mycket om larm och låsa.

Poliserna försöker gripa tjuvarna.

Poliserna varnar folk
som bor i hus.
De ska titta noga
vilka som är nära husen.

Det är bra att vakta varandras hus
om en granne är borta.

Ring alltid till polisen
om du tror att ett inbrott händer.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

8 kommentarer

  1. Anna says:

    övervakningskameror är jättebra det lovar jag.tjuvarna vågar inte, och bra grannar förstås. 😍😍😍

  2. Sofia says:

    Hurra för norra Sverige! Trots de har så många tomma hus på öde platser – inga inbrott!

  3. Håkan says:

    Du har rätt, Viva! Såhär ska det vara:

    “Poliserna säger att tjuvarna verkar kunna mycket om larm och lås.”

  4. Dian says:

    Larm och lås – et, eller plural lås best. Plural låsen är det inte? Eller läsa upp, Det här är tekniskt fel, det är ok 😊

  1. Kommentera