Sverige
En avspärrad gata. Poliser står innanför avspärrningarna.

Explosioner i Östergötland

Natten mot torsdag
var det explosioner
på två platser i Östergötland.
Det var vid hus i både
Linköping och Norrköping.

Ingen människa ska
ha blivit skadad.
Poliserna tror att
explosionerna kan ha
med varandra att göra.

Det var också någon
som sköt mot en lägenhet i Malmö
tidigt på torsdag morgon.
Ingen människa blev skadad.

Det har varit flera
allvarliga skjutningar
den senaste tiden.
Bland annat i Örebro,
Järfälla och Göteborg.
Poliserna fortsätter
att undersöka de brotten.

Samtidigt visar siffror
att skjutningarna minskade
i sommar
jämfört med förra sommaren.

Explosioner och sprängningar
har däremot ökat i sommar.

8 SIDOR/TT

Sprängningar och skjutningar

Sommaren år 2025 var det

  • 39 sprängningar och explosioner
  • 40 skjutningar
  • 7 personer blev skjutna till döds

Sommaren år 2024 var det

  • 26 sprängningar och explosioner
  • 96 skjutningar
  • 17 personer blev skjutna till döds

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Bea says:

    Varför betalar jag skatt?? Mina skattepengar ska gå till min trygghet också?? Eller??jag har tröttnat på dessa sprängningar!!!jag känner mig inte trygg .gör något åt saken snälla.

  2. Andreas says:

    Jag vill understryka att mitt uttalande inte är rasistiskt på något sätt. Jag är bara så himla trött på all förstörelse som dessa gör I sverige.

  3. Katta says:

    Varje morgon ger jag en extra kram till mitt barn när hon ska till skolan. Inget vet vad som kan hända .vi lever i ständig oro ,man vet aldrig vem kan drabbas av en idiot som spränger vid hus och hem..

  4. Sofia says:

    Exakt, man ska uppskatta varje dag. Världen är på fel väg ner till avloppet.

  5. Lotta says:

    Tycker att regeringen borde lyssna mer på folket, vad de har att säga. och dom borde göra något åt saken. Annas blir det mycket psykiskt ohälsa. snart så vågar man inte lämna sitt hem för att gå till jobbet eller affären.

  6. Bibbi says:

    Herregud.. Vad händer med fd fina Sverige😥detta är inte normalt… Fullständigt livrädd över hur det eskalerat. ska ett barn behöva sprängas i luften innan regeringen gör något ordentligt åt detta?tror verkligen inte dem gör tillräckligt😡Måste till krafttag Nu!

  7. Anonym says:

    Regeringen gör vad de kan. Inte lätt när vissa människor inte respekterar Sveriges lagar och regler.

  8. . says:

    Varför har vi släppt in dessa vildar hit??hela Sverige är förstörd snart.kan man inte utvisa såna som begår brott? Varför ska dom sitta i våra fängelser och äta för våra skattepengar? Tycker att man måste stänga gränsen nu räcker det!!!jag vill ha det gamla goda Sverige.

  9. Bibi says:

    Är såååå trött på dessa sprängningar o skjutningar som händer i norrköping nu… Måste bli ändring snart . Har barn o barnbarn som jobbar i dess närhet.. Är jätteorolig varje dag.. mor o farmor..

  1. Kommentera