Sverige
En älg i skogen.

Jakten på älg börjar

Nu börjar jakten på älg
i Sverige.
Jakten startar i norra Sverige.

I södra Sverige börjar jakten
den 8 oktober.

De senaste åren har jägarna
skjutit färre älgar än vanligt.
Därför har det blivit
fler älgar i Sverige.

Förra året fanns ungefär
300 tusen älgar i Sverige.

I år får jägarna skjuta
fler älgar.
Totalt får de skjuta
72 tusen älgar.

Lycksele kommun
ska köpa älgar
som nyss blivit skjutna.
Älgarnas kött ska bli mat
i skolor och på hem för äldre.

Jägarna får jaga
fram till den 31 januari
nästa år.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

15 kommentarer

  1. Sune says:

    Ni skjuter älgar och klagar sen på att Björnar och Vargar tar eran boskap vad är poängen med det hela

  2. V says:

    Älgjakt har funnits i många år. Vad har björn och varg med Älgjakt att göra???

  3. Jag says:

    Älgar är vargens mat. Vargar är dom mest snälla djuren. Det är människan som är det farligaste rovdjuret på denna planet

  4. Sune says:

    Vem vill äta älgkött dom har mycket Cecium från kärnkraftsolyckan i Tjernobyl för några år sen.

  5. tobbe från landet says:

    sune e du helt dum eller kött e livet faannn. Ska ut i skogen nu och skjuta älg fan.

  1. Kommentera