Sverige
En elev bläddrar i en bok. Du ser bara händerna på eleven.

Lite bättre betyg för elever

Betygen blev lite bättre
för elever som slutade nian i våras.
Det visar nya siffror
från myndigheten Skolverket.

Det betyder att fler
kommer in på gymnasiet
jämfört med förra året.

Men det är fortfarande
19 700 elever som inte
kommer in på gymnasiet.
Deras betyg räcker inte.

Det är framför allt elever
som är födda i ett
annat land som fått
lite bättre betyg i år.

Fler flickor än pojkar
brukar komma in på gymnasiet.
Men skillnaden minskar.

Det beror både på att
flickorna får sämre betyg
och pojkarna bättre.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

10 kommentarer

  1. Moose Tafa says:

    Ja, men hur många elever av alla elever? Det skulle vara bra om artikeln också visade problemets omfattning.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      15,9 procent av eleverna
      som gick ut nian
      kan inte komma in på gymnasiet.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  2. Moose Tafa says:

    Ah tack så mycket för ditt svar 8sidor, det var svårare att hitta som ny svensktalande.

  3. Anonym says:

    Vissa människor anser att betyg inte är viktiga. Det finns alltid genvägar sa dessa på TV.

  1. Kommentera