Sverige
En ung man bär på en matkorg i en affär.

Maten blev lite billigare

Mat har blivit dyrare
de senaste åren.
Men i augusti i år
sjönk priserna lite.
Det säger myndigheten SCB.

Jämfört med juli
blev maten 0,7 procent
billigare i augusti.

Det är inte mycket.
Men det är första gången
i år som priserna
på mat sjunker.

Mest sjönk priset
på purjolök, vindruvor
och vitkål.

Alexandra Stråberg
är expert på pengar
på företaget Länsförsäkringar.
Hon tycker att det är
bra att priserna sjunker.

– Vi får vara glada
för det lilla.
Även om vindruvor
och vitkål är en konstig
blandning, säger hon.

Men all mat blev inte
billigare i augusti.
Mjölk, godis, glass
och choklad blev dyrare.

Och jämfört med
samma tid förra året
är maten fortfarande
mycket dyrare nu.
Priserna har gått upp
med nästan 5 procent på ett år.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

38 kommentarer

  1. Luisa-en exotisk svensk says:

    OMG! Det är verkligen lögn! Priserna är så höga-många varor är 100% dyrare…! Jag vill titta här idag på vitkål och vindruvor…allt blev dyrare…det enda sak som har samma pris är kanske sparrriskonserv …jag går äta min frukost-uf. Den fantastiska myndighet kan titta på priserna här i Bunkeflostrand!!!

  2. Sofia says:

    Kommer ni ihåg i säsong (=nu) kostade vitkål, morötter, lök och rödbetor m.m. fyra kronor femtio öre kilo. Allt var bättre förr. Livet utan choklad är deprimerande, ska man leva bara för att jobba och betala allt högre räkningar? Dessutom regnar det. Deppigt.

  3. Sofia says:

    Och jäst kostade 50 öre då och idag nästan 5 kronor. Man borde kräva att lön och ersättningar höjdes 10x. Om jag tjänade 20 000 då, borde samma jobb ge 200 000 i månaden för att ha samma köpkraft.

  4. Luisa-en exotisk svensk says:

    Vitkål kostar 12 sek kilo! Vindruvor grön kostar 68,90 sek, rödvindruvor kostar 75,90 sek och den ekologiska varianten kostar 78,90 sek!!!

  5. Arninge daglig verksamhet says:

    Vi vill ha godis, chips, cola, kassler, grönsaker, glass,kaffebröd, kakor, fiskpinnar och ravioli billigare 🙂

  6. Sofia says:

    Här,kanske 1000 km norr om Bunkelfostrand, kostar idag vindruvor (vita) 40 kronor/kg, alltså 20 kr låda på ica. Så kan de inte förklara det med transportkostnader från Italien. Jag säger priserna är helt påhittade.

  7. Sofia says:

    …eller så gjorde Matkollen besök just här så de sänkte priset tillfälligt…😂

  8. Hallåa says:

    Den här” nyheten stämmer verkligen inte !!!! Allt har blivit dyrare 😡. Punkt slut!!!!

  9. ... says:

    Luisa gå till socialen och be om pengar ingen ska svälta i Sverige. Eller gå till kyrkan där kan du få hjälp också.

  10. Bebi Peggy says:

    Precis allt är dyrt. Mat och dricka. Läkare och mediciner. Tågresor. Kläder och skor. Bensin. Besöka ett museum. Böcker och tidningar.

  11. Sofia says:

    Socialen ger dig 4000 kronor per månad varav du bidrar 2000 till hyran som de annars betalar. Så du får 2000 per månad som ska täcka allt annat – mat, kläder, medicin, mobil… Det går att leva på. Men du får inte äga nåt (bil, smycken osv) och du förlorar privat liv då du måste rapportera och leverera kopior av diverse skatte- och bank papper…

  12. b says:

    Sofia men usch är det så? visste inte att det var så lite pengar man får från socialen.men kyrkan kanke kan hjälpa eller röda korset med matkassen. ni måste kolla tror att det finns hjälp nånstans man kan få.tråkigt att människor inte kan Få mer hjälp.och snart nalkas julen .

  13. W says:

    0,7 procent, ens mindre än 1 procent. Det blir kanske konstigt att se nyheten om det, eller hur?

  14. Luisa-en exotisk svensk says:

    Alltså rubrik stör mig faktisk!!! Inget blev billigare-nu jag såg precis ny person att plocka burk i Bunkeflostrand! Min man säger att det är deras hobby! Men det är det inte! Även de som arbetar köper inget…jag sitter utanför ICA och ser allt! Det kommer 5-6 olika personer där att leta efter burk!

  15. Luisa-en exotisk svensk says:

    Men jag vet var burkar finns och vill inte säga!!! Man måste ha hemligheter!!! Men ibland jag ger en krona till röda korset…folk äter inte ordentligt och vill hamna på sjukhus faktisk…förut en bulle kostade 4 kronor och nu kostar en bulle 7 kronor…regering måste vakna…

  16. Luisa-en exotisk svensk says:

    De som arbetar har inte tillräckligt pengar åt mat också-de har skulder och betalar hyra och x andra saker…nu svältar en tredjedel och 5 år senare varje andra människa-dessutom folk måste betala dyra mediciner…regering måste förstå att situation är allvarligt…!

  17. ... says:

    Man ska rätta munnen efter matsäcken. Det går att leva bra för en billig peng faktiskt bara lite fantasi.och gnälla hjälper inte.

  18. Luisa-en exotisk svensk says:

    Inget blev billigare! Varifrån kommer information? Här i Bunkeflostrand är allt dyrare…igår min man pratade hur dyrt allt är…jag mins inte vad det var-men han berättade om x olika saker som blev dyrare…folk köper inte…alla har skulder…det är allvarligt…

  19. Luisa-en exotisk svensk says:

    Även bröd är dyrt och äpplena och keks och allt…folk klarar sig inte länge…jag gillar ingen men situation är jättedåligt…folk hamnar i alkohol eller i sjukdom…det är inte rolig-regering måste tänka på sitt folk som svältar…!!!

  1. Kommentera