Sverige
Burkar med nutella.

Nutella måste hällas ut

Över två tusen burkar
med Nutella måste slängas
i staden Malmö.
Det säger myndigheten
Miljöförvaltningen.

Burkarna blev hittade
förra sommaren
när experter på myndigheten
kontrollerade ett företag
som säljer godis.

Företaget hade inget
kvitto eller bevis på
varifrån burkarna kom.
Då får de inte säljas i Sverige.

Men det har blivit problem.
Reglerna säger att nutellan
först måste hällas ut ur burkarna
innan den förstörs.

Men myndigheten vet inte
hur det ska gå till
eller vem som ska hälla ut burkarna.
De har själva inte möjlighet att göra det.
Det är 2 260 burkar.

Nu vill myndigheten i Malmö
att regeringen undersöker
om det går att ändra i reglerna.
De vill inte behöva
hälla ut nutellan ur burkarna
innan de förstör den.

Under tiden står burkarna
med Nutella kvar på företaget.

KATRIN KASSTRÖM/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

90 kommentarer

  1. MatteLatte says:

    Varför gav de inte bara nutellan till mig, jag kunde ha ätit upp den istället 🙁

  2. buuuuuuuu says:

    buuuuuuuuuuuu
    nutela är svin got😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  3. Yelene says:

    Synd, jag kan ta dem och ”hälla ut” för en mindre summa 😏
    Skämt åsido. Det får väl företaget göra isf. Är ju de som uppenbarligen köpt det svart.

  4. Ana says:

    Förstöras?? Ge dem till barn familjer! Tuffa tider ju! Eller ge dem till mathem el nåt som kan sälja! Ni är smartare än så! Använd hjärnan please!🙏

  5. Arev says:

    Snacka om matsvin och kli atpåverkan. Vilken slöseri! Folk svälder runt om i världen!

  6. Joker says:

    Ge mig en behållare att hälla den här oprövade “Nutellan” i, och betala mig för att diska burkarna. Jag diskar alla burkar, annars blir jag arbetslös.😴

  7. Monica says:

    Kan ju inte vara så svårt.
    Öppna burkarna och lägg dom i ett stort kar med varmt vatten.
    Det borde ju finnas där man diskar returflaskor.

  8. Immanuel havneraas says:

    GE OSS ADRESSEN SÅ VI PRIVATPERSONER KAN HÄLLA UT SJÄLVA, I VÅR EGEN MUN 😋

  9. anonym says:

    Handlen växer vidre I sverige .men viktigaste är att ni uppmärkas att det finns oseriösa affärer som det säljer en dåliga kondukter för konsumnten .det situationen kan du hitta den i in byar. Och lokala affärer. Och det finns eruropiska gemesamma marknaden för handelsutbyten .

  10. Bojkotta palmolja says:

    Bra, bort med skiten! Fortsätt gärna med att plocka bort all Nutella från alla butiker då den lätt kan ersättas med liknande produkter som inte innehåller palmolja!

  11. H-B says:

    Skicka tillbaka den till det land som den kom ifrån och låt företaget där den påträffades stå för frakten!

  12. Pyret says:

    Nutella är en skräp produk
    Se innehåll på burken.
    Innehåller mest socker och e ämnen och bara några procent hasselnötter. En fejkad produkt som inte borde finnas.

  13. Björn z zarelius says:

    😀😀 ha ha men snälla nån om det nu är förslutet så kan det väl säljas eller delas ut gratis till bättre behövande byråkratin i detta land är ju bara sjukt…. ett I-lands problem….

  14. Willie Makit says:

    Bertil, sådana Nutella skulle göra honom lös i magen, ock ha skulle skita på fel platsen i Kremil!

  15. Nisse says:

    Så man måste slänga dom i Malmö? O hälla ut Nutella? Lycka till… Micra dem först? Måste va en skämtartikel!

  16. Lilly Eriksson says:

    DET ÄR JÄTTE MYCKET SLÖSERI OCH SÅ ÄR DET SÅ JÄKLA GOTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. Kalle says:

    Kan ni sluta slösa! Please🙏🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  18. Niclas Kling says:

    För det första så är Nutella som Karlssons klister i magen.
    Jag kan inte ta en sked, för då äter jag upp hela burken direkt.
    Någonting så djävulskt gott går banne mig inte hitta.
    Sen appropå dessa veganer och såna som aldrig unnar sig något gott.
    Dra i er en burk Nutella och ni kommer få ett halleluja moment.
    Mvh/Niclas Kling Ekerö

  19. Roma says:

    Skänka till fattiga eller barnhem, kan man inte tänka vidare,så många lever i fattigdom och vore glad att få något extra

  20. Nala says:

    Den är väldigt god!
    Och har blivit så mycket dyrare….väldigt onödigt att bara kasta!

  21. Sara says:

    Nutella går inte att hälla eftersom det inte är flytande. Tömma burkarna går givetvis, men inte genom att hälla ut innehållet.
    Möjligen om burkarna först värms upp, att det får mer flytande konsistens.

  22. Marina says:

    Det handlar inte om etiketter,mycket som inte står,låt folk köpa Nutella.
    Sluta ljuga att allt är fel.
    Dagar.

  23. Synd att slänga ju says:

    Ajabaja vad onödigt att slänga, håller med resterande, ge bort burkarna bara! bryt mot reglerna och dela ut burkarna innan myndigheten tar alla.

  24. Synd att slänga ju says:

    Får fan ont i magen av alla dessa “regler” av att slänga ätbar mat. När det finns SÅ många som inte har råd med mat och som kämpar dagligen.

    Aj aj aj, tänk smartare angående att ändra regeln oxå, ändra isåfall regeln till att ni inte behöver slänga burkarna.

  25. Irene says:

    ”Vet inte hur det ska gå till!!!Vem som ska göra det!!!”Men snälla nån,det är väl bara att hälla ut det!Hur svårt kan det vara!

  26. ✨Retag✨ says:

    Men om dom slösar nutella då slösar dom ju kakao och kakao är jättedyrt kakao och priserna kommer bli högre och mindre nutella eller choklad kommer förminska.

  27. Darin Abduljabar says:

    Men det är så allt choklad är gjort. Fan vad dumt av Malmö.😠😠😠😠

  28. alex says:

    ge mig den.. jag kan äta dom.. ni behöver inte slänga dom då. G.E M.I.G D.O.M. N.U.U.U.U.U.

  29. SL says:

    Jag skulle inte vilja ge till nån , om man inte vet vart det kommer i från. . Tänkte om det är nåt skumt o burkarna

  30. Anonym says:

    Det är lagar för livsmedel.
    Livsmedelsverket?

    De verkligen lever upp till ”Bättre ta det säkra framför det osäkra”… eller vad det nu va…

    Det kan vara fusk om bäst före datumet. Innehålla gifter?? Mögel?
    Galet… galet… gratis reklam på Nutella…

  31. a says:

    jag ville ju ha den;), men iallafall det är ju brist på kakao så om ni slänger allt så kommer ju ingen få kakao 🙁 det finns faktis också familjer som inte har så mycket pengar och ni kan ju dela ut det till några av dom eller sälja dom och ge familjerna pengar eller mat!😔

  32. Nutela says:

    Nejjjjjj Inte nutela jag nätter de vaje dag dem kunde jätt dem till mig

  33. elsa224455k55 says:

    Nejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjĵjjjjjjjjjjjjĵjĵjjjjjjjjjj
    jjj inte Nutella jag dör om jag får ingen Nutella 😔😔😔💔💔💔😭😭😭 Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Nutella. Ä
    ❤❤❤❤❤❤

  1. Kommentera