Sverige

Bildgalleri

  1. Väg 90 mellan Kramfors och Bollstabruk har rasat efter kraftiga regn. Foton: Mats Andersson/TT
  2. Under vägen har det blivit ett stort hål.
  3. Väg 786 mot Höga Kustens flygplats svämmade över av allt regn.

Vägar rasade efter regn

Ett oväder med mycket regn
har förstört många vägar
och spår för tåg
i Västernorrlands län.

Regnet kom i söndags.
På kort tid regnade det
ungefär 100 millimeter.
Det är väldigt mycket.

Vägar spolades bort
och två tåg spårade ur.
Ett av tågen var lastat
med timmer och ett med
ämnet litium som är till
batterier och ammunition.

En person fick åka till sjukhus
efter en olycka i Härnösand
på grund av en trasig väg.

Städerna som har fått det
svårast efter regnet
är Härnösand, Kramfors,
Sollefteå och Örnsköldsvik.

I Kramfors är flera
bussar stoppade,
bussar som kör barn till skolan.
Bussarna kan inte
ta sig fram i dag, måndag.

Trafiken för tåg mellan
Sundsvall och Umeå
är också stoppad.

Myndigheten Trafikverket
säger att det kan ta
flera veckor innan de
har ordnat problemen.

Myndigheten är också orolig för
att fler vägar kommer rasa.
Allt vatten har inte
sjunkit undan än.

Inte förrän vattnet
är borta kan myndigheten
se om det finns fler
skador på vägarna.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

13 kommentarer

  1. Sofia says:

    Och då har hösten bara börjat, vi får räkna med mer regn och översvämningar. Det finns stor kraft i vatten och infrastuktur är för det mesta gammal.

  2. Luisa-en exotisk svensk says:

    SOFIA du skrämmer mig…går du inte till arbete??? Det är faktisk hemsk med vatten…vi var översvämmad en gång i livet …uf

  3. Sofia says:

    Nej, jag är arbetssökande. Det börjar bli deppigt. Jag försöker bortförklara det som åldersdiskriminering. Det är 150 pers som söker på en annons här, hörde jag…

  4. Luisa-en exotisk svensk says:

    HM! Jag är inte arbetssökane-men jag är sjuk och mår dåligt! Jag har smärtor och psykisk jag orkar inte mer…i vilket stad bor du? Jag bor i Bunkeflostrand…sommar är slut…jag simmade inte-nu väntar bara regn…vi var översvämmad förut-det var obehagligt faktisk…sök inte bara ett arbete…lycka till!!!🥰

  5. Luisa-en exotisk svensk says:

    HUR PÅVER KATASTROF FOLK DÄR I DEN 4FYRA STÄDERNA??? Är det stor problem för dem??? Ändrade nånting där???

  6. Sundsvallsbo says:

    Jag bor i Sundsvall
    Sveriges bästa stad med en vacker stenstad
    Värt ett besök

  1. Kommentera