Sverige
Det är två bilder. En bild på Marcus Lindgren. En bild på den förstörda vägen där vatten forsar fram.

Vägen till skolan försvann

Marcus Lindgren
bor i byn Degersjö
i Västernorrland.
Han har fru och tre barn.

Utanför hans hus
går vägen till barnens skola.
Men efter regnet i söndags
finns den inte kvar.

– Vägen var förstörd.
Det forsade vatten,
åskade och mullrade.

Det säger Marcus Lindgren.

Barnen brukar ha
sju kilometer till skolan.
Nu måste de åka en annan väg.
Då blir det sju mil till skolan.
Barnen får åka taxi
för att komma fram.

Allt regn i Västernorrland
gjorde att det blev
stora översvämningar.
Marken rasade.
Vägar gick sönder
och tåg spårade ur.

Experter säger
att det kan ta lång tid
att laga allt som är förstört.

Myndigheten SMHI
varnade med sin gula färg
innan ovädret.
Gul är den lägsta varningen.
Orange är i mitten
och röd är högst.

Nu ska SMHI undersöka
om det var rätt
att varna med gult.

– Vi ska kontrollera det
extra noga eftersom skadorna
av ovädret har blivit så stora.

Det säger Magnus Nilsson Sangrud
som är expert på SMHI.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. anonym says:

    Det finns ingen snö, Sune. det kommer bara skada skotrarna. Fyrhjulingar kanske har bättre chans, men inte om det fortfarande är lerigt.

  2. Luisa-en exotisk svensk says:

    Tack ska du ha Bebi Peggy! Jag har svårt att orientera sig vad är vad! Stor tack!🙂😎Det är obehagligt med katastrofer…uf

  3. Sofia says:

    Sju mil enkel resa? Hur gamla är barn? Kan man inte fixa undervisning via dator under tiden man reparerar vägen?

  4. Lena says:

    Igår föll ett stort träd ner på vägen i Vega. Det blev lång kö i trafiken på grund av det. Som tur var skadade sig ingen.

  5. Hallåa says:

    Inget att gnälla över 😁ni får väl ta båten,och rätt kläder🤣vad är problemet,ni sitter väl inte i sjön🥱 och en bra försäkring.

  6. PidgeyHeart says:

    det är typ som översvämningen i gävle för typ ~6 år sen men mycket värre…. :'(

  1. Kommentera