Sverige
Greta pratar i en mikrofon.

Greta Thunberg i Sverige igen

Greta Thunberg är i Sverige,
efter några dagar i fängelse i Israel.

Hon försökte åka båt
till området Gaza
tillsammans med flera andra personer.
Men de blev stoppade
av israeliska soldater
och förda till fängelse.

Greta Thunberg
och flera andra i gruppen
pratade med journalister
när de kom till Stockholm.

De berättade att de
blivit dåligt behandlade
i fängelset.
De ska ha blivit hotade
av soldater och
under en tid tvingats sitta
med bindlar för ögonen
och bundna händer.

– Vi var utan mat i 48 timmar
och utan vatten i 36 timmar.

Det säger Ipshita Rajesh i gruppen.

– Vi fick inte rent vatten
att dricka. Vattnet var brunt.
Folk blev sjuka av det,
säger Greta Thunberg.

Greta Thunberg sa också
att hon inte ville
berätta för mycket
om vad hon varit med om i fängelset.

– Vad vi än säger
så finns det inget
som får våra regeringar
att göra något, säger hon.

Gruppen vill att de som styr
i länder i världen
ska stoppa Israels krig
i området Gaza.

– Det som händer i Gaza
är ett folkmord,
säger Greta Thunberg.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

26 kommentarer

  1. Hallåa says:

    Jag är stolt som svensk över Greta Thunberg 🌟 som gör något åt situationen i Gaza . Var är den svenska regeringen 📢så fega, gömmer sig under stenarna. Skäms på er!!!!!

  2. Magnus says:

    Jag är stolt över Greta Thunberg hon är Sverige och Svenska folk historien

  3. F43ft3gytes says:

    😎😎😎😎😎😎😎😎😎❤❤❤❤❤❤❤🥳😂😂😴😭❤🥳

  4. Sofia says:

    Greta är en svart fläck på Sverige som säger sig stå för mänsklighet men väljer vem hon stödjer. Kriget började 7 okt 2023 när Hamas attackerade Israel, dödade 1 200 och 200 gisslan. Greta ignorerade folkmordet, men när Israel svarade vaknade hennes köpta mänsklighet.

  5. Luisa-en exotisk svensk says:

    Greta vill lösa nånting Sofia! Du överdriver! Hon är ung och saknar utsikt!!! Letar du efter arbete???

  6. Bea says:

    Hallåa sverige har skickat 420 miljoner till humanitära insatser i Gaza.läs på och sluta klanka på Sveriges regering hela tiden.

  7. lele says:

    håller med Bea. en del människor vill bara smutskasta den svenska regeringen. alla vet hur mycket pengar Sverige har skickat till Gaza.

  8. Claude Balls says:

    Greta är som en verktyg för olika grupper som vill få uppmärksamhet. De får uppmärksamheten de söker, och hon får uppmärksamheten hon söker.

  9. Gunilla says:

    Hon måste gå på skolan. Hon är tråkig. Hennes ansikte ser ut hela tiden arg. Trump har sagt bra om henne

  10. Leif Andersson says:

    Har man med sig passet när man är ute och resor slipper man fängelse 😀

  11. Leif Andersson says:

    Håller med Gunilla. Hon måste till skolan och lära sig ett och annat!

  12. Katrin says:

    Jag håller med Claude Balls
    Greta Thunberg används mest som ett verktyg av politiker och organisationer för att driva sina egna agendor

  13. Iman Basal says:

    Greta har rätt att uttrycka sig, och det har även de som tycker annorlunda.
    Men hat löser inget.
    Om fler ville läsa hela historien, skulle vi kanske förstå varandras smärta bättre.

  14. Anonym says:

    Greta! jag är stolt över dig. Du är alla modiga av oss och många av världens politiker.

  15. maksimiljan pajkovic says:

    hon har rätt. och vad israel gör i Gaza är folk mord det samma som Nazi gjorde i
    andra värdskriget. 😭😭😭😤😤💔💔💔 free palestine

  16. Luisa-en exotisk svensk says:

    Hon är ung och naiv! Hon vill lösa nånting…men jag tycker att hon kan hjälpa här i Sverige istället och blir närmare sina föräldrar…här finns många hungriga och utsatta…folk med If är utan pengar och utan rättigheterna…muslimerna och andra invandrare är utan rättigheterna också …

  17. Luisa-en exotisk svensk says:

    Hon menar bra men hon förstå inte att hon kan inte rädda världen! Efter några år vill hon besviken och tänka annorlunda och blir ledsen att hon var inte tillsammans med sina föräldrar! Hon kan fråga mig…jag är besviken också på livet och mänskligheten-UF!!!

  1. Kommentera