Sverige
Närbild på en polis som lägger armarna i kors.

Inget brott mot polis

Sedan i somras
har Sverige en ny lag.
Den som säger fula ord
till tjänstemän
kan bli dömd för brott.

Några som är tjänstemän
är poliser, vakter, domare,
folk som jobbar i fängelser
eller på socialtjänsten.

Brottet heter
förolämpning av tjänsteman.
Straffet är att betala böter
eller fängelse i högst sex månader.

Sedan lagen kom är det
över 700 tjänstemän
som har anmält folk
som har sagt eller skrikit
fula ord till dem när de har jobbat.

Flera personer har blivit
dömda för fula ord.
Men domstolarna
har dömt väldigt olika.

En pensionär kallade
en polis för jävla polisfitta.
Han blev friad.

En pojke i tonåren kallade
en polis för kuksugare.
Han blev dömd.

Nu har ett sådant här fall
för första gången kommit
till den högre domstolen hovrätten.
Och då blir en kvinna friad.

Kvinnan blev först dömd
av domstolen tingsrätten.
Hon hade skrikit
kuksugare till en polis.

Men kvinnan klagade
på domen och nu blir hon
friad av hovrätten.
Kvinnan skrek för att hon var arg
över det som hände henne,
säger hovrätten.

Polisen som fick höra ordet
får inga pengar i skadestånd.
En polis får räkna med att höra
en del fula och elaka ord.
Det säger både
tingsrätten och hovrätten.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. ... says:

    Ibland får man bara blunda för det.i ilskan säger man fula ord som man kanske inte menar.

  2. Vinne says:

    Bra att det finns lag för det men folk får ju inte säga elaka eller fula ord till någon heller. Specielt inte till de som hjälper vår samhälle.

  3. anonim says:

    I Ryssland samma regler. Det minskar demokratin och med tiden ska sv reg begränsa rätt till protester.

  4. Göran says:

    Man ska inte tro att man kan behandla människor illa och komma undan med det. Om polisen tar dig är du skyldig till brott. Man kallar inte polisen som skyddar samhället för fula saker. Du kan inte bete om du gör det och ingen tycker om dig.

  5. Darkness says:

    Om råka svära om tappa saker blir man hamnar fängelsen eller böter då?🤔🤔 Eller har jag fel?🤔🤔🤔

  6. Vinne says:

    Willie, tycker ändå att skitstövel oxå är ett elakt ord till poliser som försöker säkra och göra Sverige säkert. De ska man ju respektera. De poliser som sköter sitt jobb rätt förstås!

  1. Kommentera