Sverige

Bildgalleri

  1. Personer som träffas och målar på det nya stället. Foto: Marie Wikström/Göteborgs stad
  2. Sophia Elgemark, Zehra Dedagic, Linda Samuelsson, Annica Johansson och Amie Bah jobbar med det nya stället. Foto: Marie Wikström/Göteborgs stad
  3. Det nya stället ligger i området Majorna i Göteborg. Foto: Helena Munther/Göteborgs stad

Nytt ställe att träffas på

Göteborg har fått
ett nytt ställe att träffas på.
Det är ett ställe för gamla personer
med funktionsnedsättning.

På det nya stället kan de träffas
och prata med andra, fika,
lyssna på musik, spela spel,
måla eller något annat.

Sophia Elgemark
jobbar på Göteborgs stad
som har ordnat stället.

Hon berättar att människor
med funktionsnedsättning
lever allt längre,
precis som andra människor.

– Många personer
med funktionsnedsättning
jobbar på dagliga verksamheter.
Men när de blir gamla
och slutar jobba blir de
ofta väldigt ensamma.
Det är därför som vi har öppnat,
säger Sophia Elgemark.

Stället heter
Mötas och må bra
och ligger i området
Majorna i Göteborg.

Det är öppet en dag
i veckan, på onsdagar.
Alla som som är över 50 år
kan komma dit.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

3 kommentarer

  1. Elena says:

    Det är bra idea. Men varför platsen bara en gång i veckan? Jag tänker på att ledare måste tänka göra något för att den här platsen är oppna mer dagar i veckan .

  1. Kommentera