USA-flyg anföll moské i Irak
Amerikanska stridsflygplan
anföll på onsdagen en
moské i staden Fallujah i Irak.
De bombade moskén
och dödade minst 25 personer.
USAs militärer säger att
det var irakiska
gerilla-soldater i moskén.
– Det var inget misstag.
Vårt mål var att döda dem som var
i moskén, säger den amerikanske
militären Brennan Byrne.
Striderna mellan USAs soldater
och irakiska motståndare har
varit hårda i flera städer
den senaste veckan.
Grupper av sunni-araber
och shia-araber krigar
mot de utländska soldaterna
och de irakiska soldater
som stöder USA.
Många experter säger att
Irak är nära ett stort krig
mellan olika folkgrupper.
Muqtada al-Sadr är ledare
för en grupp shia-araber som
anfaller de amerikanska soldaterna.
Nära tvåhundra personer har dödats
i striderna de senaste dagarna.
USAs militärer jagar
al-Sadr och hans grupp.
En moské är en religiös byggnad.
Man kan säga att det är
en kyrka för muslimer.
Många i Irak är mycket upprörda
över att USA har anfallit
en moské.
– Vi tänker inte låta
fiender och brottslingar
komma undan för att de
gömmer sig i moskéer,
säger en amerikansk militär.
0 kommentarer
Inga kommentarer.