Världen

Många dödade i Irak

Striderna och dödandet i Irak
fortsätter.
I morse dog åtta människor
i huvudstaden Bagdad.
En bomb exploderade
i en bil i närheten
av den irakiska regeringens hus.

I staden Falluja dog i morse
nio människor.
Amerikanska flygplan bombade
en byggnad.
De amerikanska militären säger
att det fanns irakiska motståndsmän
med vapen i huset.

I söndags vann amerikanska
soldater och irakiska regeringssoldater
en seger i staden Samarra.
De drev bort ettusen motståndsmän
som kämpar mot USA och mot den nya
irakiska regeringen.

I flera städer finns det stora grupper med
motståndsmän. USAs militärer
ska försöka driva bort dem
också från städerna Falluja och Ramadi.
Om fyra månader
ska det vara val i Irak.
Alla måste kunna gå och rösta
utan att vara rädda för att bli dödade.
Därför försöker nu USA få bort
gerillasoldater och motståndsmän
från de irakiska städerna.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera