Världen

Kineser demonstrerar mot Japan

I flera veckor har det varit
stora demonstrationer i Kina
och Sydkorea. Folk har gått
på gatorna och skrikit protester
mot grannlandet Japan.

Många av demonstranterna
har varit våldsamma. Affärer som säljer
japanska varor har blivit sönderslagna.
Japaner som bor i Kina
har inte vågat gå ut.

Kineserna skriker att
de hatar Japan och ska sluta köpa
japanska varor.

Människor i Kina minns
att japanska soldater gjorde
massmord och andra krigsbrott
före och under andra världskriget.

Kineserna tycker att japanerna
inte erkänner vad landets soldater gjorde.
Kineserna klagar på att krigsbrotten
glöms bort i japanska skolböcker.

I helgen besökte Japans utrikesminister
Nobutaka Kina. Han ville att Kinas
ledare skulle be om ursäkt
för de våldsamma protesterna
mot Japan.

Men han fick ingen ursäkt.
De kinesiska ledarna sade
att Kina inte hade något
att be om ursäkt för.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera