Fem har dött av legionärsjukan
I Norge har fem människor
dött av legionärsjukan.
Ett trettiotal personer
har blivit sjuka.
Legionärsjukan är en allvarlig
form av lunginflammation.
Den är mycket smittsam och
sprids med bakterier i vatten.
Bakterierna bildas när vattnet
i ledningar står stilla
och inte är tillräckligt varmt.
Ännu vet ingen säkert varifrån
smittan i Norge kommer.
Men norska myndigheter misstänker
att den spridits på ett
köpcenter nära Fredriksstad.
Bakterierna kan finnas i
ventilationssystemet på köpcentrat.
Bakterierna sprids i luften.
Människor andas in dem
och blir sjuka.
Experter i Norge tror att
ännu fler människor kan komma att
dö i leginärsjukan.
– Det verkar som om att det är en
stor spridning. Jag tror tyvärr att
fler kommer att bli sjuka,
säger den norska läkaren
Hans Blystad till tidningen Dagbladet.
Prover har tagits från köpcentrat.
Men de tar tid att undersöka.
Först om två veckor vet vi säkert
var smittan kommer ifrån.
0 kommentarer
Inga kommentarer.