Flera miljoner hotas av svält i Niger
Folk svälter i landet Niger i Afrika.
Det har varit torrt i flera år och torkan
har förstört böndernas skördar.
Det finns ingen mat.
Nu hotas flera miljoner
människor av hungersnöd.
Hjälpgruppen Läkare utan gränser
varnar för att tusentals barn
kommer att dö om de inte
får hjälp i tid.
– Det är mycket allvarligt.
Särskilt i områdena Tahoua och Maradi
Barn dör av svält varje dag på våra
fältsjukhus, säger Johanne Sekkenes
till Dagens Nyheter.
Hon arbetar för Läkare utan gränser.
Landets ledare har bett Förenta Nationerna
om pengar till mat. Men hittills har Niger
fått väldigt lite hjälp. FN har bara skickat
hälften av de fyra miljoner dollar
som Nigers ledar har bett om.
Niger ligger i nordvästra Afrika
och har elva miljoner invånare.
Niger är det näst fattigaste landet
i världen.
0 kommentarer
Inga kommentarer.