Tio år sedan dödandet i Srebrenica
Srebrenica är en stad i Bosnien.
Staden är känd i hela världen
för en hemsk händelse.
Åttatusen oskyldiga människor
dödades där för tio år sedan.
I dag, måndagen den 11 juli, är
det exakt tio år sedan det hände.
Under kriget i Bosnien ville
bosnienserberna göra landet till
ett serbiskt land.
De ville bli av med andra folkgrupper.
Många muslimer tvingades
att lämna sina hem.
Tusentals muslimer samlades
i staden Srebrenica.
När bosnienserberna kom dit
dödade de åttatusen människor.
De begravdes i stora massgravar.
Soldater från Förenta Nationerna
fanns i staden men de lyckades
inte stoppa bosnienserbernas mord.
Dödandet i Srebrenica är ett svårt krigsbrott.
Hela veckan har minnesstunder hållits
i Bosnien och andra delar av Europa.
Bosnienserbernas ledare Radovan Karadzic och
militärchefen Ratko Mladic anses
vara skyldiga till dödandet.
De är fortfarande fria.
Ingen har lyckats gripa de misstänkta
krigsbrottslingarna.
0 kommentarer
Inga kommentarer.