Världen
En man sörjer sina släktingar som dog på bron i Bagdad. Foto: Mohammed Hato/Pressens Bild

Människor trampades ihjäl vid moské i Irak

Högar med sandaler ligger
kvar på bron vid en av
shia-muslimernas moskéer
i Bagdad. På onsdagen
var bron full av människor
som var på väg till moskén.
Plötsligt gick det rykte om att
det fanns en självmordsbombare
bland folket.

Människor började springa och
knuffas för att komma bort.
Många av de som ramlade
blev ihjältrampade.
Andra föll i floden Tigris.
Det är inte klart hur många som dog,
men det kan ha varit tusen personer.
Fler än fyrahundra skadades.
De flesta av dem som dog var
kvinnor och barn.

Tidigare på dagen dog sju personer
när någon sköt granater mot
gruppen.
Det är våldsamma bråk mellan
shia-muslimerna och
sunni-muslimerna i Irak.
Shia-muslimerna har fått makt
efter att Saddam Hussein försvann
från makten. Tidigare var det bara
sunni-muslimer som hade makt
i Irak. Många sunni-muslimer
känner att de har för lite makt i
Irak idag.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera